måndag 30 maj 2016

Fight the fear

Hur många har någonsin drabbats av rädsla, ångest, stress inför något som du tänker eller ska göra? - Raise your hand!
Hur många av er som kanske läser denna blogg har någon gång blivit nästan lamslagen, paralyserad över något som ni ska göra? Och där tiden innan, då med rädsla eller ångest, faktiskt vart jobbigare än själv saken du ska göra?
I kyrkans värld brukar man prata om något som kallas fruktan, som enligt Wiktionary definieras and I quote som "en stark, okontrollerbar, obehaglig känsla som orsakas av faktisk eller upplevd fara eller hot."
Alltså en känsla, som bygger sitt bo i vårt sinne, och som med sina iskalla fingrar kan nästla sig fast där och suga ut all energi och livsglädje.
Jag har upplevt den flera gånger i mitt liv, och man blir så lamslagen av den. Allt från att förflutna erfarenheter ska upprepas, till att någon som står än nära ska dö hastigt.
Det är tar så mycket onödig energi och glädje som man skulle kunnat spendera på något bättre!

Idag lyssnade jag på en fantastisk predikan av Andreas Nielsen - The fight before the fight.
Jag gillar sättet han talar - enkelt, ärligt och rakt!
Rekommenderar starkt att lyssna på den, den talar verkligen rakt in i ens själ.
Några saker som jag speciellt fastnade för var:

1. FEAR - False Evidence Appearing Real
Alltså fruktan/rädsla är falska bevis som upplevs som verkliga!
Jag menar det är ju SÅ sant, hur många gånger går man igen ett möjligt scenario i ens huvud som inte ens har hänt än eller som kanske aldrig kommer att hända.
Detta ska bli ett av mina motton, om kan kalla det det. Upprepa det när fruktan rycker tag i en, säg "hej, du är inte verklig, jag tänker inte lyssna på dig"

2. Fruktan kan bara ersättas med frid
Visst det är kanske enklare sagt än gjort att bli av med fruktan, men jag vägrar att tro att det skulle vara OMÖJLIGT!
Andreas berättar att det som besegrar fruktan är frid. Men vart får man då frid ifrån?
Jag tror att det bara finns ett sätt att få verklig, hållbar frid och det är från Guds lifechanging kärlek!
Hans faderliga kärlek till ALLA människor. Oavsett om du tror på Jesus/Gud eller inte så älskar Gud dig, visst du det?
Jag har hört någon gång att Gud säger 365 ggr i bibel "Frukta inte, jag är med dig". A.k.a. min kärlek är med dig. Han säger det alltså en gång om dagen till dig, hela året om!
Han kan ge dig frid, så umgås med honom. Lyssna på lovsång, läs Hans ord (bibeln), eller bara prata med honom.
Som Andreas säger i sin predikan - Lovsång trycker ut fruktan. Den lämnar inget rum för fruktan!

Jag har i alla fall bestämt mig att ta upp kampen emot fruktan! Är du med mig?


Inga kommentarer: